Το τελευταίο διάστημα, Έλληνες και Ευρωπαίοι χρήστες βλέπουν συχνά εφαρμογές, κοινωνικά δίκτυα αλλά και υπηρεσίες ανταλλαγής μηνυμάτων να τους ενημερώνουν για νέους όρους χρήσης και να ζητούν τη συγκατάθεσή τους. Γιατί συμβαίνει αυτό; Επειδή τίθεται πλέον σε εφαρμογή ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός προστασίας προσωπικών δεδομένων (Γενικός Kανονισμός για την Προστασία Δεδομένων), που υποχρεώνει τους κολοσσούς της τεχνολογίας ανά τον κόσμο να αλλάξουν «ρότα» και να δώσουν στους χρήστες της Γηραιάς Ηπείρου μεγαλύτερο έλεγχο των προσωπικών δεδομένων τους.
Ήδη, οι μεγάλοι αμερικανικοί τεχνολογικοί κολοσσοί –όπως για παράδειγμα το Facebook, το Googleκαι το WhatsApp- έχουν σπεύσει να εναρμονιστούν με τους νέους κανονισμούς, που τίθενται σε ισχύ στις 25 Μαΐου.
Ο συγκεκριμένος Νόμος έχει «χτιστεί» πάνω σε παλαιότερους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προστασία της προσωπικής ζωής των πολιτών, όπως την «Ασπίδα Προστασίας της ιδιωτικής ζωής Ε.Ε. – ΗΠΑ» (Privacy Shield) και την οδηγία 95/46 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Επεκτείνει, όμως, τα μέτρα αυτά με δύο βασικούς τρόπους. Πρώτον, οι νέοι κανονισμοί θέτουν ψηλότερα από ποτέ τον πήχη για τη συλλογή των προσωπικών δεδομένων Ευρωπαίων πολιτών.
Και αυτό γιατί οι επιχειρήσεις θα πρέπει από προεπιλογή να έχουν ρητή και ενημερωμένη συγκατάθεση από τους χρήστες κάθε φορά που συγκεντρώνουν δεδομένα. Οι χρήστες έχουν, επίσης, τη δυνατότητα να αλλάξουν γνώμη και να πάρουν πίσω την έγκρισή τους. Παράλληλα μπορούν να ζητήσουν από την εκάστοτε εταιρεία όλα τα δεδομένα που έχει συγκεντρώσει για το πρόσωπό τους.
Πρόκειται για τους αυστηρότερους κανονισμούς που έχουν τεθεί ποτέ σε εφαρμογή και από πλευράς Κομισιόν τονίζεται ότι αφορούν και επιχειρήσεις που δεν έχουν την έδρα τους στην Ευρώπη. Όπως εξηγεί η εξειδικευμένη σε θέματα τεχνολογίας ιστοσελίδα «Τhe Verge», για την τεράστια «βιομηχανία» που είχε συνηθίσει να συγκεντρώνει και να μοιράζεται προσωπικά δεδομένα με μικρό ή και κανέναν έλεγχο, οι νέοι ευρωπαϊκοί κανονισμοί αλλάζουν τα πάντα στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι στοχευμένες διαφημίσεις.
Το δεύτερο ιδιαίτερα σημαντικό σημείο είναι ότι τα πρόστιμα για τους παραβάτες είναι αρκετά υψηλά για να αναγκάσουν ολόκληρη την τεχνολογική κοινότητα να προετοιμαστεί και να κάνει ό,τι είναι δυνατό για να μην βρεθεί στο «στόχαστρο» της Κομισιόν.
Και αυτό γιατί το πρόστιμο ορίζεται στα 20 εκατ. ευρώ ή το 4% των παγκόσμιων ετήσιων εσόδων της παραβάτριας επιχείρησης –όποιο ποσό είναι υψηλότερο. Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση που ένας κολοσσός της Σίλικον Βάλεϊ αθετήσει τους κανόνες δεν θα πληρώσει 20 εκατ. ευρώ –ποσό μάλλον αμελητέο για τόσο μεγάλες επιχειρήσεις- αλλά το πρόστιμο μπορεί να φτάσει και τα… δισεκατομμύρια.
Ενδεικτικά, η Apple, που στο παρελθόν είχε εμφανίζει 233,7 δισ. ως ετήσια έσοδα, θα πλήρωνε 9,3 δισ. δολάρια πρόστιμο! Αντίστοιχα, η Microsoft με έσοδα 93,6 δισ. θα βρισκόταν αντιμέτωπη με πρόστιμο 3,7 δισ. δολαρίων, η Αlphabet (η μητρική εταιρεία της Google με ετήσια έσοδα 66 δισ.) θα πλήρωνε 2,6 δισ. ενώ το Facebook (40,7 δισ. έσοδα) περί τα 1,6 δισ.
Οι επιχειρήσεις αυτές θα μπορούσαν, ωστόσο, να αντέξουν ένα τέτοιο πρόστιμο –όχι πως θα τους άρεσε.
Οι μικρότερες εταιρείες, όμως, δύσκολα θα μπορούσαν να συνεχίσουν τη λειτουργία τους μετά από μια τέτοια «καμπάνα». Τα πρόστιμα αυτά είναι πολύ υψηλότερα απ’ ότι προέβλεπαν οι παλαιότεροι κανονισμοί και πλέον καθίσταται σαφές πως η Κομισιόν δεν… αστειεύεται όσον αφορά στην προστασία των προσωπικών δεδομένων των Ευρωπαίων χρηστών.
Έτσι, μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις κάνουν το τελευταίο διάστημα αγώνα… δρόμου για να αλλάξουν τους κανονισμούς συλλογής δεδομένων τους, ώστε να αποφύγουν ένα τέτοιο αστρονομικό πρόστιμο.